Hjem /Artikler /Digital hjelp til eldre famili...

Digital hjelp til eldre familiemedlemmer – hva er lov, og hvordan hjelper du trygt?

Mange eldre får hjelp av familie til å bruke digitale tjenester – fra å betale regninger til å lese e-post. Men hvor går egentlig grensen for hva du som pårørende kan gjøre? Her får du oversikten over reglene, fallgruvene og de trygge løsningene.

Den digitale jungelen for eldre

Offentlige og private tjenester blir stadig mer digitale. Mange eldre opplever derfor at selv enkle oppgaver som å logge inn i banken, bestille legetime eller sjekke meldinger, kan være utfordrende.

«BankID, Altinn og Helsenorge er nyttige verktøy – men de kan også være kilder til stress for mange eldre,» sier Anders Høiås, leder for teknisk og praktisk hjelp i SeniorSupport.

Anders Høiås, leder teknisk hjelp i SeniorSupport

Som pårørende er det naturlig å ville hjelpe, men det finnes klare grenser for hva som er lov.

Dette er ikke lov

Det er viktig å huske at BankID og andre digitale legitimasjoner er personlig. Å bruke en annens BankID eller passord kan juridisk sett sammenlignes med å bruke deres ID. Det betyr at selv godt ment hjelp kan få alvorlige konsekvenser.

Typiske feil mange gjør:

  • Logge inn i nettbanken for noen andre
  • Sende sensitiv informasjon på SMS eller e-post
  • Oppgi passord til familiemedlemmer

Selv om det føles naturlig å hjelpe mamma eller pappa med regninger, er det altså ikke lov å bruke deres BankID. Risikoen er både juridisk og økonomisk. Vi i SeniorSupport følger selvfølgelig også dette når vi bistår med teknisk hjelp. Dersom det skulle være nødvendig å hjelpe med noe som faller innunder eksemplene ovenfor, og vi ikke finner noen løsning ved å hjelpe og veilede med en armlengdes avstand tar vi en grundig vurdering sammen med kunden. Da er et alternativ å lage en fullmakt for å kunne hjelpe til med det spesifikke problemet.

Slik kan du hjelpe likevel

Heldigvis finnes det trygge og lovlige måter å hjelpe på, selv om det kan være litt omstendelig.

  • Bank
    • Når det gjelder å kunne hjelpe med bank og betalinger, er det beste å få disposisjonsfulltmakt. Det vil si at man får tilgang til en annens bankkonto, men med egen bank ID og passord. På denne måten kan du hjelpe, uten å måtte benytte en annens Bank ID/passord.



Er du interessert i våre tjenester?

Vi forteller gjerne mer! Fyll ut skjemaet under og vi kontakter deg innen én time.