"Ikke alle eldre er på nett"

I en kronikk i Dagsavisen 10. oktober adresserer Kaja Vedlog Kveen, fagrådgiver i Røde Kors, det økende digitale utenforskapet blant eldre. Vi i SeniorSupport deler samme virkelighetsoppfatning og bekymring.
Hele samfunnet digitaliseres

Stadig flere tjenester digitaliseres. Billetter på offentlig transport, pasientjournal, bank og handel - for å nevne noe. Det er ikke lett å henge med i svingene, og for enkelte kan dette være en så stor barriere at noen rett og slett ikke får tilgang til å bruke helt basale tjenester.

Hele 35 prosent av de over 70 år sier at de er sterkt eller ganske bekymret for ny teknologi og digitalisering av samfunnet. Det viser en landsdekkende spørreundersøkelse Opinion har gjennomført på vegne av Røde Kors.

Økt pågang for teknisk og digital hjelp

I SeniorSupport tilbyr vi personlig hjelp hjemme hos kundene våre til akkurat det den enkelte trenger hjelp til. Vi merker stadig større pågang på denne typen hjelp. Flere eldre ser også muligheter innenfor den digitale verden, for eksempel å kunne FaceTime med barnebarna eller streame gamle filmer på TV.

Noe av det vi oftest bidrar med innenfor teknisk og digital hjelp er:

  • Grunnleggende digitale ferdigheter. Hvordan navigere på eksempelvis en datamaskin - høyreklikk, dobbelklikk, bruk av skriveprogrammer er vanlige problemstillinger.
  • Internett. Åpne og bruke nettleser. Søke og finne informasjon, for eksempel nettavise, på internett.
  • Sikkerhet. Opplæring i nettvett, beste praksis med tanke på passord, lenker man ikke bør trykke på og så videre.
  • Sosial kommunikasjon. Hjelp med å bruke sosiale plattformer/kommunikasjonsverktøy som Facebook, mail, Instagram og FaceTime.
  • Anskaffelse. Hjelp til å undersøke og kjøpe ny telefon, PC, printer, makuleringsmaskin eller annet.
  • Når noe ikke fungerer som det skal. En ruter, printer eller datamaskin som ikke fungerer kan være noe av det mest frustrerende som finnes. Vi hjelper gjerne til.
  • Telefon. Vi gir opplæring i telefonen vedkommende har, hjelper med å rydde i apper eller skaffe nye som trengs. Vi bidrar også med opplæring i nyttige apper som Vipps og Ruter.
SeniorSupport hjelper mange eldre med å mestre og utnytte mulighetene i den digitale hverdagen.